Spring naar content

De 8 belangrijkste redenen om duurzaam te ondernemen

Duurzaam ondernemen. De meeste bedrijven in Nederland zijn ermee bezig, maar er is nog veel te winnen. Waarom zou u er nu mee aan de slag moeten (of ermee door gaan) en hoe maakt u nu écht werk van duurzaam ondernemen? In deze blog geven we u acht goede redenen én leest u hoe u vandaag al de eerste stappen kunt zetten.

Duurzaam ondernemen: Van willen naar doen

Volgens het CBS nam 79% van de Nederlandse bedrijven in 2022 maatregelen om de bedrijfsvoering duurzamer te maken. Maar uit de Nieuwe Economie Index 2023 (NEx) blijkt dat slechts 16,5% van de Nederlandse economie duurzaam is. Volgens de NEx zet het Nederlandse bedrijfsleven stappen, maar ligt het tempo nog te laag. Wat houdt ondernemers nog tegen, of waarom stokt de voortgang?

Drempels in duurzaam ondernemen.

De transitie naar duurzaam ondernemen is in de praktijk niet zomaar gemaakt. Een van de sleutels richting een circulaire economie ligt bijvoorbeeld bij het inkoopproces, wat zijn daarin de grootste knelpunten? Volgens Onderzoek van Supply Value zijn dat het ontbreken van intern draagvlak, dat vernieuwen tijd kost, de onbekendheid met het onderwerp en de complexiteit van het controleren van beloftes. Gelukkig hoeft u het allemaal niet zelf uit te vinden. Veel ondernemers gingen u voor en hebben met duidelijke stappen hun bedrijf al duurzaam gemaakt.

Goed voorbeeld doet goed volgen.

Veel bedrijven hebben serieus werk gemaakt van duurzaam ondernemen en plukken daar de vruchten van. Neem de groente- en fruitdistributeur Eosta, die met het merk Nature & More de consument precies vertelt waar elk product vandaan komt en wie de teler is – en daar een ‘true price’ voor durft te vragen. Het bedrijf boekt onder meer een hogere omzet en trekt makkelijker talent aan.  Zo zijn er nog meer mooie voorbeelden van duurzame bedrijven die laten zien dat duurzaamheid loont. Lees ook zeker in het klantverhaal van OFM. hoe de modeketen haar reis in duurzaam ondernemen aanpakt.

De 8 belangrijkste redenen om duurzaam te ondernemen.

De redenen om werk te maken van maatschappelijk verantwoord ondernemen stapelen zich op; een reden om het uit te stellen is er niet. Met een duurzaam bedrijf maakt u het verschil, nu en straks.

  1. U behoudt een sterke positie in de markt.  
    Onderneemt u duurzaam, dan verstevigt u uw positie bij afnemers en klanten en zorgt u ervoor dat uw bedrijf beter wordt gewaardeerd bij een overdracht.
  2. U blijft aantrekkelijk voor talent op de arbeidsmarkt. 
    Toekomstige collega’s zijn op zoek naar zingeving en willen bijdragen aan de maatschappij. Daarom sluiten zij zich graag aan bij een bedrijf dat verder kijkt dan winst en groei.
  3. U behaalt een hoger en stabieler rendement.  
    Aan de ene kant komt dit doordat u kosten bespaart, aan de andere kant willen consumenten het aanbod van duurzame merken beter belonen.
  4. U bouwt aan een goed imago en houdt uw reputatie hoog. 
    Uw stakeholders vragen u een zinvolle rol voor mens, milieu en maatschappij te vervullen. U behoudt hun steun en uw ondernemerswaarde.
  5. U onderscheidt uzelf ten opzichte van concurrenten. 
    Investeert u nu in duurzaam ondernemen, dan neemt u een voorsprong op uw concurrenten. U bent aantrekkelijker voor uw keten én voor klanten.
  6. U haalt meer voldoening uit uw werk. 
    Als uw winst maakt in de wetenschap dat u rekening houdt met mens en milieu, geeft dat extra voldoening en een positief gevoel.
  7. Klanten, relaties en partners verwachten het van u
    De keten (leveranciers), de bank, klanten of afnemers, medewerkers, het bestuur … alle stakeholders verwachten dat u duurzaam onderneemt.
  8. U kunt wettelijk verplicht zijn vanaf 2024. 
    Met de richtlijn Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht de EU grote bedrijven in Nederland om over hun duurzaamheidsprestaties te rapporteren in het jaarverslag. Vanaf boekjaar 2024 zijn beursgenoteerde ondernemingen aan de beurt en vanaf boekjaar 2025 grote ondernemingen (minimaal twee van de drie criteria > € 40 miljoen omzet, > € 20 miljoen balanstotaal of > 250 werknemers), daarna waarschijnlijk ook middelgrote ondernemingen.

Aan de slag met duurzaam ondernemen

Waar begint u met duurzaam ondernemen? Het helpt als u duurzaamheid als kans gaat zien. De drempels die u dan nog hebt, kunt u overwinnen door klein van start te gaan en op tijd hulp te zoeken, bijvoorbeeld van uw advieskantoor. Newtone werkt samen met duurzaamheidsplatform Green by Blue in drie fasen aan de duurzame strategie van bedrijven: Ontwerp, Implementatie en Verslaglegging.