Spring naar content

Modeketen OFM. over de reis in duurzaam ondernemen

Modeketen OFM. (voorheen Only for Men) werkt met hulp van Newtone en Green by Blue aan duurzaam ondernemen en de verslaglegging ervan. “We willen toekomstbestendig zijn en daarin zelf aan het stuur zitten”, stelt mede-eigenaar Arthur Feenstra. Hoe ziet de route naar duurzaam ondernemen eruit bij één van de grotere retailformules van ons land? Op deze pagina leest u hun verhaal.

Twintig jaar, twintig winkels

Oprichter Piet Feenstra begon in 2002 met een eerste winkel in Reusel. Zoon Arthur volgde in 2003 met de tweede winkel, in Rosmalen. Vandaag de dag telt de formule twintig winkels, een webshop en wholesale met tachtig labels in het middelhoge segment. Aan ambitie geen gebrek bij Arthur Feenstra: “We willen groeien naar landelijke dekking en in alle opzichten een gezond bedrijf zijn. Dus ook in duurzaam ondernemen.”

 

De bank als begin

In 2020 zette OFM. al de eerste stappen met een eigen projectteam voor duurzaamheid. De grote omslag volgde in 2021, na een gesprek met de bank. Johan Koetje, sinds 2019 CFO bij de retailformule: “Wat doen jullie aan duurzaamheid? Dat is de eerste of tweede vraag die je tegenwoordig van de bank krijgt. Vanuit mijn financiële perspectief vind ik het belangrijk om een duurzaam winstmodel te realiseren, maar ook om andere redenen willen we ermee aan de slag. Anders loop je achterop, wij willen juist vooroplopen.”

OFM. zal in 2025 verplicht moeten rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Maar dat is voor Koetje niet de enige motivatie: “Je kunt het minimale doen, maar daar ga je niet ver mee komen. Duurzaam ondernemen zal de motor voor versnelling zijn. Wie zijn straks de overlevers in de retail? Daar willen wij bij horen. Ook voelen we ons verantwoordelijk om bij te dragen aan het verduurzamen van onze planeet.”

 

Verjongen en vernieuwen

Feenstra wil met OFM. ook voorop blijven lopen op de arbeidsmarkt: “Mensen willen bij winnaars horen. Door duurzaam te ondernemen blijven we aantrekkelijk voor jonge mensen, die we nodig hebben om wendbaar te blijven en te innoveren. In onze winkels streven we naar een gezonde mix van jonge talenten en ervaren mensen. Het begint bij onszelf. Als wij het goede voorbeeld geven, volgen onze mensen dat.”

De branche komt regelmatig negatief in het nieuws als het om duurzaamheid gaat. Feenstra: “Dan kun je als een struisvogel je kop in het zand steken, of er wat aan doen. Wij zitten met OFM. gelukkig niet in de ‘fast fashion’. Onze klanten kopen minder vaak kleding en kiezen dan voor betere kwaliteit. Bovendien kijken we naar wat we in ons eigen proces beter kunnen doen; productie, grondstoffen, fabrieken, logistiek, verpakking.”

 

De eerste stappen

In 2020 maakte OFM. al werk van duurzaam ondernemen met een projectteam. Dat mondde uit in tien innovatieteams die zich oriënteerden op de duurzaamheidsthema’s van de organisatie. Feenstra: “We hebben brainstormsessies gedaan en elk team kon zijn thema’s aan het MT presenteren. Vervolgens konden we prioriteiten stellen voor de aanpak. Zo krijg je door het hele bedrijf draagvlak, iedereen mag meedenken. We doen het met z’n allen, dat maakt het ook veel leuker.” In coronatijd startte OFM. met verschillende duurzame initiatieven zoals elektrisch rijden, minder logistieke bewegingen en LED-verlichting in de winkels. Daarna was het tijd voor de volgende stap.

OFM. is al sinds 2017 klant bij Newtone. De keuze om samen de duurzame strategie voor OFM. te ontwerpen, was volgens Koetje een logische: “Het contact en de financiële begeleiding waren er al, dus hoef je ook geen tijd en energie te verspillen aan een andere partij. Ik wilde graag vanaf het begin duidelijkheid hebben en dat had ik met Newtone. We hebben er een goed gevoel bij en werken goed samen.”

 

Met alle kleuren bij elkaar

Newtone werkt samen met de duurzaamheidsadviseurs van Green by Blue om bedrijven te begeleiden naar een duurzamer businessmodel. In april 2022 legden beide partijen voor OFM. de eerste steen van de strategie met een workshop. Dat OFM. het serieus neemt, bleek al wel uit het feit dat daar twintig mensen bij waren. Van de voltallige directie tot marketeers en storemanagers. Feenstra: “We zijn er met z’n allen blanco ingegaan. Met alle kleuren bij elkaar. We willen samen leren en samen vooruit.”

Het contact en de financiële begeleiding waren er al, dus hoef je ook geen tijd en energie te verspillen aan een andere partij. Ik wilde graag vanaf het begin duidelijkheid hebben en dat had ik met Newtone. We hebben er een goed gevoel bij en werken goed samen.
Arthur Feenstra CEO OFM.

Stakeholderanalyse

Het traject bestaat uit de drie fasen Ontwerp, Implementatie en Verslaglegging. In september 2022 startte OFM. met de eerste fase, waarin onder andere een stakeholderanalyse en de materiële thema’s op het programma stonden. Feenstra: “Voor ons zijn de belangrijkste stakeholders de bank, onze Raad van Advies, onze medewerkers, onze klanten en onze leveranciers. Deze groepen zijn bevraagd en met een matrix in beeld gebracht. De uitkomsten koppelen we aan onze strategie op de ESG-gebieden milieu, sociaal en governance. Nu hebben we onze belangrijkste materiële thema’s in kaart.”

 

Groen, zwart op wit

De tweede fase is al in gang gezet met het verzamelen van data en het opstellen van KPI’s om de voortgang te kunnen meten. Met als slotstuk de verslaglegging. Feenstra: “Daartoe zijn we als bedrijf uiteindelijk verplicht, maar rapporteren dient meer doelen. Het maakt onze voortgang inzichtelijk, zodat we erop kunnen sturen. We willen graag zien wat onze verbeteringen zijn. We meten de prestaties in onze winkels, dat willen we dus ook op dit vlak doen.”

Vanuit mijn financiële perspectief vind ik het belangrijk om een duurzaam winstmodel te realiseren, maar ook om andere redenen willen we ermee aan de slag. Anders loop je achterop, wij willen juist vooroplopen.
Johan Koetje CFO OFM.

Feenstra waardeert de begeleiding van zijn adviseurs: “Er zijn veel ondernemers die duurzaamheid als een moetje zien. De regeldruk in retail is al enorm. Dankzij Newtone voelt het niet als een moetje, maar wordt het leuk. Ze spreken onze taal en maken het praktisch. Geen zware kost, maar no-nonsense samenwerken aan resultaat. Dat past bij ons.” Koetje vult aan: “De samenwerking voelt heel natuurlijk en gestructureerd: dit zijn de stappen, zo gaan we het doen. Op een laagdrempelige manier pakken we het samen aan en zien we resultaat.”

 

De eerste resultaten

OFM. ziet nu al dat duurzaam ondernemen zijn positieve weerslag heeft op de cijfers. Ook nam het bedrijf als gevolg van het traject een duurzaamheidsmanager aan. Feenstra: “Ik wil voorkomen dat iedereen het een beetje gaat doen, daarom zochten we een kartrekker. Samen vertalen we onze strategie naar de hele organisatie, met een eenduidig verhaal. Iedereen is ermee bezig, er zit structuur in.”

Ook bezocht OFM. haar leveranciers om hen bewust te maken van de duurzame stappen: “De hele keten is verantwoordelijk. Onze leveranciers zien dat gelukkig ook in.” Koetje merkt dat OFM. nu op veel meer gebieden voorop loopt: “We zijn nu onze CO2 in kaart aan het brengen met de Milieubarometer. Verder werken we aan vitaliteit met sporten, we hebben een budgetcoach en een fietsplan. Ons hoofdkantoor heeft nu een nieuwe kantine die sociale verbinding makkelijker maakt. We zijn bezig met Lean, met RFID, met AI. Door te zorgen voor de juiste faciliteiten, nemen we het voortouw en motiveren we onze mensen.”

 

‘Je kan het aan’

Zo luidt de slogan van OFM. Dat geldt nu ook voor de duurzame toekomst van het bedrijf. Feenstra: “Newtone en Green by Blue hebben het vuurtje voor ons aangestoken. Samen willen we het harder laten branden.” Wat zijn tips voor wie ook met zijn duurzame strategie aan de slag wil? Koetje: “Zie het als kans, niet als bedreiging. En begin op tijd. Je hebt tot 2025 echt nodig, je doet het er niet even bij. Onderweg moet je ook ervaring opdoen, je loopt ook het risico dat je soms een verkeerde afslag neemt. Het is fijn als je daar de ruimte voor hebt.”

Services

Bij Newtone bieden we alle diensten onder één dak aan.