Waarom een Vertrouwenspersoon?
Als werkgever wil je jouw medewerkers zo goed mogelijk ondersteunen, vooral wanneer zij het het hardst nodig hebben. Bovendien ben je vanuit de Arbeidsomstandighedenwet verplicht een beleid te voeren ter voorkoming en beperking van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Denk hierbij aan:
- Agressie en geweld
- Seksuele intimidatie
- Discriminatie
- Pesten
- Werkdruk
Medewerkers die hiermee te maken krijgen, moeten zich in hun werkomgeving veilig voelen om dergelijke zaken met een gerust hart te kunnen bespreken. Daarom adviseren wij je minimaal één Vertrouwenspersoon aan te stellen binnen jouw organisatie. Daarnaast kunnen medewerkers geconfronteerd worden met situaties waarin (mogelijk) sprake is van integriteit en/of misstanden. Hiervoor kan de Vertrouwenspersoon ook een contactpersoon zijn. Voor de Vertrouwenspersoon is het in ieder geval goed om te weten wat integriteit en misstanden zijn en hoe met dit soort meldingen kan worden omgegaan. Dit is onderdeel van onze opleiding.
Gecertificeerd Vertrouwenspersoon
De opleiding is geaccrediteerd en heeft een HBO-niveau. Na het succesvol doorlopen van de opleiding kan je je via de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV) laten registreren als gecertificeerd Vertrouwenspersoon. Dit is niet verplicht. Over de werkwijze van certificering krijg je aan het einde van de opleiding meer informatie. Laat je je certificeren, dan wordt van je verwacht dat je blijft investeren in bij- en nascholing en intervisie.