Waarom een Vertrouwenspersoon?
Als werkgever wil je jouw medewerkers zo goed mogelijk ondersteunen, vooral wanneer zij het het hardst nodig hebben. Bovendien ben je vanuit de Arbeidsomstandighedenwet verplicht een beleid te voeren ter voorkoming en beperking van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Denk hierbij aan:
- Agressie en geweld
- Seksuele intimidatie
- Discriminatie
- Pesten
- Werkdruk
Medewerkers die hiermee te maken krijgen, moeten zich in hun werkomgeving veilig voelen om dergelijke zaken met een gerust hart te kunnen bespreken. Daarom adviseren wij je minimaal één Vertrouwenspersoon aan te stellen binnen jouw organisatie. Daarnaast kunnen medewerkers geconfronteerd worden met situaties waarin (mogelijk) sprake is van integriteit en/of misstanden. Hiervoor kan de Vertrouwenspersoon ook een contactpersoon zijn. Voor de Vertrouwenspersoon is het in ieder geval goed om te weten wat integriteit en misstanden zijn en hoe met dit soort meldingen kan worden omgegaan. Dit is onderdeel van onze basistraining.