Werkgeluk van de jonge generatie: willen ze écht wat anders?

Werkgeluk. Misschien heb je deze term al vaak voorbij zien komen en gedacht dat dit niet meer is dan weer een nieuwe ‘hype’. Maar wist je dat het juist níet zomaar een term is? Werkgeluk is écht belangrijk, zowel voor het welzijn van je medewerkers, als voor je bedrijfsvoering. Want medewerkers die gelukkig zijn op het werk, presteren beter. Maar hoe zit het nu precies met het werkgeluk van de jonge generatie? Heb jij eigenlijk een idee waar de jongvolwassenen die bij je in dienst zijn, naar op zoek zijn en waar zij echt energie van krijgen? Om deze young professionals aan te trekken of te behouden, is het belangrijk dat je een goed beeld hebt van wat deze generatie nu eigenlijk wenst op het gebied van werk. En laat ik nu zelf precies midden in deze doelgroep vallen! In deze blog laat ik je daarom graag zien waar jonge medewerkers vooral naar op zoek zijn en waar we écht gelukkig van worden.

Over het algemeen zitten er opmerkelijke verschillen tussen medewerkers van verschillende generaties. Zo zal generatie X vooral op zoek zijn naar zekerheid en dus streven naar het behalen van het 40-jarige dienstjubileum. Hier tegenover staat generatie Z (geboren tussen circa 1995 en 2015), waarin het internet en zelfontplooiing centraal staan. Hoewel generatie X dus vooral op zoek is naar zekerheid, is generatie Z vooral op zoek naar uitdaging en ontwikkeling. Wanneer zij bij hun eerste sollicitatiegesprek zitten, bedenken ze zich al waar ze over twee tot drie jaar willen gaan werken. Zij vinden geld verdienen belangrijk, maar ontwikkeling heeft toch wel echt prioriteit. En dus scannen zij vacatures allereerst op ontwikkelingsmogelijkheden en werpen zij daarna pas een blik op het salaris.

Ontwikkeling on the job

De wens om zichzelf steeds verder te ontwikkelen, heeft zijn wortels al in de studententijd. Zo hebben studenten het idee dat ze hun CV rijk gevuld moeten hebben. Gemiddeld een acht staan, is naar hun mening niet meer voldoende. Bij het solliciteren, willen ze er echt uitspringen met een bestuursjaar, verschillende commissies, vrijwilligerswerk en ook nog een bijbaan waar de nodige ervaring al is opgedaan. En wanneer deze jongvolwassenen de eerste stap zetten in het werkveld, zal de wens om zich verder te ontwikkelen alleen maar toenemen. Het is daarom belangrijk om hen deze mogelijkheid ook te geven. Doe je dit niet? Dan is de kans groot dat ze op zoek gaan naar een andere werkgever die hen deze gelegenheid wel geeft. Zo kun je bijvoorbeeld investeren in het aanbieden van verschillende trainingen of opleidingen. Dit vergroot de kans dat de young professionals graag bij jouw organisatie blijven werken en je trekt er nieuwe medewerkers mee aan. Bovendien zijn je medewerkers het allerbelangrijkste goed van je organisatie: zonder hen is het onmogelijk om je bedrijfsdoelen te behalen! En het belangrijkste onderdeel van de organisatie is toch zeker een investering waard?

Flexibel werken: een last of een must?

Het is niet meer ‘hip’ om een werkdag te hebben van negen tot vijf. Jongvolwassen medewerkers plannen hun werkweek liever wat flexibel in. Gelukkig worden zij hierin gesteund door de Wet Flexibel Werken, waarin zij hun werkgever kunnen verzoeken om aanpassing van de arbeidsduur, de arbeidsplaats of de werktijd. Deze flexibiliteit houdt ook in dat zij gedeeltelijk vanuit huis kunnen werken. Dit flexibeler werken geeft hen de mogelijkheid om bijvoorbeeld tussen het werken door een flink stuk te wandelen of zelfs even te sporten. Medewerkers kunnen dan even hun ‘accu opladen’ om daarna weer met een frisse blik en vol energie de werkdag af te sluiten. Aangezien medewerkers zo meer ruimte hebben om hun werk in te delen, zal dit bijdragen aan een betere werk-privé balans. En dat leidt op zijn beurt weer tot minder uitputting en verzuim. Bovendien denken medewerkers hierdoor eerder out-of-the-box, wat belangrijk is om organisatieproblemen op te lossen op een innovatieve manier.

Vergeet ook niet dat de pensioengrens steeds verder uitgesteld wordt; starters moeten nog ruim vijftig jaar werken. Dit onderstreept het belang dat het werk ook echt leuk moet zijn. Daarom, beste werkgever, een advies vanuit mijn kant: wees een beetje soepeler. Laat de jonge medewerkers lekker een dag bijkomen van hun festivalweekend. Zij vinden het heus niet erg om de week erna een dag in het weekend te werken. Ook als het gaat om wat grotere wensen doe je er als werkgever goed aan je flexibel op te stellen. Zo is het onder deze generatie een groeiende wens om een sabbatical te nemen. Wanneer je als organisatie dit soort wensen goedkeurt, blijven de jonge werknemers toegewijd aan je organisatie. Én het is de ultieme mogelijkheid om andere young professionals aan te trekken.

Duurzaamheid

Naast de wens van ontwikkelmogelijkheden en flexibeler werken, is de jonge generatie ook van mening dat duurzaamheid op de kalender moet staan. Zo is het in veel organisaties al gebruikelijk om bijvoorbeeld te werken met een extra scherm in plaats van dat medewerkers alle e-mails moeten uitprinten. Overigens dit gaat bij veel organisaties al veel verder, denk onder andere aan het laten plaatsen van zonnepanelen. Zeker met het oog op dat de jongvolwassenen hun kinderen graag willen neerzetten op een verbeterde wereld, hechten zij hier belang aan. Jonge medewerkers vinden bedrijven die daadwerkelijk duurzaam ondernemen interessant en zij ervaren in die bedrijven meer werkgeluk, omdat ze een bijdrage leveren aan een verbeterde wereld.

De informele kant

Een laatste onderdeel dat voor werkgeluk zorgt bij de jongvolwassenen van vandaag, zijn de vrijdagmiddagborrels en de uitjes met collega’s. Enerzijds zorgt dit voor plezier en gezelligheid, wat kan zorgen voor ontspanning. Anderzijds biedt hen dit de ultieme mogelijkheid om verbinding te maken met andere collega’s. Aangezien de kans groter is dat deze generatie Z onderling al wat borrels plant, geeft zo’n werkgerelateerde borrel of uitstap juist de mogelijkheid om eens te contact te zoeken met de medewerkers van een andere generatie. Gezien de mogelijke kloof tussen verschillende generaties, geeft dit de gelegenheid om ook over elkaars waarden en perspectieven te discussiëren en te leren. Deze verbreding van denkwijzen kan ook weer bruikbaar zijn bij het oplossen van vraagstukken op het werk.

Al met al wensen de medewerkers van generatie Z toch echt wat anders dan de voorgaande generaties. Het is als werkgever dan ook echt belangrijk om goed te kijken naar wat zij precies willen. Want heb je eenmaal goed inzicht in de wensen van deze young professionals, dan kun je hierop inspelen en hen op deze manier aantrekken en behouden binnen je organisatie. En zoals ik mijn blog begon: werkgeluk is hierin een van de belangrijkste aspecten. Luister daarom écht naar de young professionals in jouw organisatie en ga vandaag nog aan de slag met het optimaliseren van hun werkgeluk!

triangle dark triangle light