Werk jij met een liquiditeitsprognose?

Je administratie is helemaal bijgewerkt, alle inkoop- en verkoopfacturen en de bank zijn volledig verwerkt. Maar wat nu? De administratie geeft nog altijd niet het inzicht wat je graag zou hebben. Om als ondernemer beslissingen te nemen, is het belangrijk om de juiste managementinformatie te hebben. Een belangrijke factor hierbij is de liquiditeit van de onderneming. Als je vandaag een positieve bankstand hebt, wil dit niet meteen zeggen dat dit volgende week ook het geval is. Daarom is het van belang om vooruit te kijken en rekening te houden met plannen, zoals fluctuerende uitgaves of mogelijke investeringen, die jij als ondernemer hebt. Een liquiditeitsprognose helpt je om overzicht te houden van de verwachte inkomsten en uitgaven in de nabije toekomst.

In mijn vorige blogs heb je gelezen dat het op orde hebben van de administratie niet altijd zoveel tijd kost als dat je denkt. Heb jij het real-time bijhouden van de administratie inmiddels onder de knie? Dan is het moment daar voor de volgende stap. Deze stap staat in het teken van vooruit kijken, iets wat iedere ondernemer graag doet!

Waarom vooruitkijken?

Is die oude machine nu toch echt aan vervanging toe? Heb je meer ruimte nodig voor je productieproces? Kan jouw onderneming deze investering op korte termijn aan? Of kan je de extra huurkosten minimaal terugverdienen wanneer je een bedrijfshal huurt? Deze plannen hebben allemaal financiële consequenties. Je kunt deze vragen lastig beantwoorden wanneer je geen goed inzicht hebt in de huidige situatie van jouw onderneming. Een investering brengt vaak hoge uitgaves met zich mee. Wanneer zo'n uitgave precies samenvalt met een te betalen bedrag aan belastingen, kan het zijn dat het krediet bij de bank niet meer toereikend is. Dit alles vergt een blik vooruit waarbij je rekening houdt met de huidige situatie, verplichtingen voor de komende maanden/jaren en plannen die jij als ondernemer hebt.

Naast investeringsverplichtingen is het ook van belang om zaken zoals je orderportefeuille, oninbare debiteuren, aflossingen van leningen en bijvoorbeeld steunmaatregelen inzichtelijk te hebben. Tal van variabelen hebben impact op de liquiditeit van je onderneming en hebben indirect maar soms ook direct invloed op jouw beslissingen.

Werken met een liquiditeitsprognose

Denk jij wel eens: “Wat zou het fijn zijn om vooraf de financiële impact van mijn plan op de cashflow inzichtelijk te hebben?”. Dan raad ik je aan om met een liquiditeitsprognose te gaan werken. Door middel van een liquiditeitsprognose krijg jij meer inzicht in de inkomsten en uitgaven van jouw onderneming. Hierdoor kun je op voorhand mogelijke krapte in het krediet vaststellen en hierop anticiperen. Daarnaast is het mogelijk om de impact van een investering of extra kosten inzichtelijk te maken in een liquiditeitsprognose. Je hebt de korte en lange termijn impact van jouw opties inzichtelijk en op basis van deze informatie kan je een goede onderbouwde keuze maken. Het opstellen van een liquiditeitsprognose kan op meerdere manieren en is veelal real-time te koppelen aan de digitale boekhouding van de onderneming. Hierdoor heb je altijd een bijgewerkte liquiditeitsprognose waarin jouw plannen al verwerkt zijn.

De opmerking, had ik dat maar vooraf geweten, hoor ik heel vaak voorbij komen bij mijn klanten. Ik raad je aan om de volgende vraag aan jezelf te stellen: “Als ik een weloverwogen beslissing moet maken, heb ik dan momenteel voldoende inzicht in mijn financiële administratie én de impact van mijn plannen op de toekomst?”. Is het antwoord nee, doe er dan iets aan! Ga aan de slag en onderzoek of een liquiditeitsprognose van toegevoegde waarde is voor jouw onderneming.