Sales en Marketing
4 minuten lezen

Weet jij welke toegevoegde waarde bloggen heeft voor jouw onderneming?

Bloggen, hoor ik je denken? Moet ik daar nu nog aan beginnen? Is dat iets voor mij? Val ik wel op tussen de zakelijke blogs van alle ondernemers? Daar kunnen we heel kort over zijn: Ja! Met bloggen creëer je altijd toegevoegde waarde voor jouw onderneming. Daarbij helpt bloggen bij het toekomstproof maken van elke onderneming. Nieuwsgierig geworden? Ik leg je graag uit waarom bloggen waardevol is voor iedere onderneming.


Zakelijk
 bloggen? 

Een zakelijke blog is een informatieve, informele en inspirerende tekst met een persoonlijke insteek. Hierbij is het belangrijk om te onthouden dat een blog geen nieuwsartikel is. Een blog mag geen directe commerciële inhoud hebben. Zo voorkom je situaties zoals: “Wij van WC eend, adviseren WC eend”. Je mag zeker een keer verwijzen naar je diensten maar wees eerlijk en transparant. Het is belangrijk om in je eigen woorden te schrijven en maak je zinnen niet te lang. Moet een blog lang zijn? De richtlijnen van Google veranderen tegenwoordig met de week. Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden wat zinvol is. Op deze manier zit je altijd goed.

Tip: Formuleer actieve zinnen. Een makkelijke oplossing hiervoor is om werkwoorden zoals worden, zullen en hebben te vermijden. Gebruik bijvoorbeeld eens de zoekfunctie om jouw tekst te controleren.

 

De toegevoegde waarde van zakelijk bloggen

Kennis delen
In elke onderneming en ondernemer gaat een schat van informatie schuil. Deze informatie is perfect om te delen via een blog. Breng verschillende onderwerpen in kaart, deel deze kennis en maak gebruik van praktijkvoorbeelden. Stellen klanten bijvoorbeeld vaak dezelfde vraag? Het schrijven van een blog is een ideale manier om antwoord te geven op zo’n vraag. Er zijn blijkbaar veel mensen opzoek naar het antwoord. Als je de lezer hebt kunnen overtuigen van jouw kennis en kunde gaat hij jou en de onderneming als expert zien. Door kennis te delen laat je zien dat je een behulpzame onderneming bent. De kans is groot dat lezers de volgende keer terug komen met vragen.

 

Online vindbaarheid

Je hebt vast wel eens nagedacht over de vindbaarheid van jouw onderneming op Google. Wist je dat Google de voorkeur geeft aan kwalitatieve en informatieve content boven commerciële content? Hier kan je met een blog goed op inspelen.

Hoe vergroot zakelijk bloggen de online vindbaarheid? Stel: je werkt bij een fullservice adviesbureau en je bent gespecialiseerd in waardebepalingen van bedrijven. Je publiceert een blog over het vroegtijdig laten uitvoeren van een waardebepaling bij een onderneming. Een potentiële klant zoekt op Google naar antwoorden over dit onderwerp en komt op de blog terecht. De lezer leest de blog, is blij met de informatie en antwoorden die hij krijgt. Misschien neemt de klant zelfs contact op om een afspraak in te plannen om de mogelijkheden van een waardebepaling in kaart te brengen. Zonder de blog was de potentiele nieuwe klant waarschijnlijk niet op de website terecht gekomen. Op deze manier vergroot bloggen je online vindbaarheid.

Tip: Om de blog nog beter vindbaar te maken voor Google kan je rekening houden met zoekwoorden. Laat in het geval van het voorbeeld het woord waardebepaling terugkomen in de titel en vervolgens een paar keer in de tekst. Pas op: overdrijf niet. Het is belangrijk dat de tekst goed leesbaar blijft.

 

Netwerk opbouwen
Met bloggen spreek je verschillende doelgroepen aan, naast bestaande klanten ook potentiële klanten die jouw bedrijf nog niet kennen. Door blogs te schrijven, laat je klanten zien dat jij kennisleider bent op een specifiek gebied. Potentiële klanten kunnen op een laagdrempelige manier kennis maken met de organisatie. Als lezers je blog interessant vinden is de kans groot dat zij zich willen inschrijven voor een nieuwsbrief of je gaan volgen via social media. Op deze manier verzamel je belangrijke informatie van potentiële klanten. Deze informatie is heel waardevol. Het is de basis om een relatie op te bouwen. Je weet dat de lezer interesse heeft, je leert elkaar beter kennen en je bouwt een relatie op basis van vertrouwen. Deel alle blogs ook via social media met je volgers, stel vragen en vergeet ook niet om vragen van lezers te beantwoorden. Op deze manier bouw je aan een uitgebreid netwerk.

 

Werken aan de toekomst van de onderneming

Door te bloggen werk je aan de toekomst van je onderneming. Je laat jezelf zien als expert en je creëert naamsbekendheid en online vindbaarheid waar je in de toekomst alleen maar profijt van hebt. Vergeet niet om ook verschillende medewerkers te laten bloggen. Hierdoor laat je zien dat jullie samen de drijvende kracht van de onderneming zijn. Medewerkers delen met trots hun kennis. Want wat is er nou leuker dan over je eigen vakgebied en organisatie te vertellen? Tijdens dagelijkse werkzaamheden help je klanten en potentiële klanten door kennis te delen. In een blog doe je precies hetzelfde maar dan heb je een veel groter bereik.

 

En als ik niet ga bloggen?

Het is een stap om als ondernemer te beginnen met bloggen. Je moet een plan uitschrijven, verschillende onderwerpen uitdenken en natuurlijk de blogs schrijven. In dit proces gaat tijd en energie zitten. Het is belangrijk om structureel nieuwe blogs te delen zodat de volgers weten wat ze kunnen verwachten. Zit er een half jaar tussen het plaatsen van twee blogs? Grote kans dat de volger afhaakt. Zijn deze argumenten sterk genoeg om bloggen geen kans te geven? Als je niet gaat bloggen loop je veel voordelen mis. Zoals hierboven beschreven is bloggen voor elke onderneming van toegevoegde waarde en niet te vergeten, naast enige inspanning, helemaal gratis! 

 

Twijfel je om te beginnen met bloggen? Binnenkort helpen we je op weg door middel van een aantal tips om de perfecte blog te schrijven. Begin bijvoorbeeld met het maken van een schrijfplan. Een schrijfplan helpt je om structuur aan te brengen in je blog. Denk hierbij aan het doel, de doelgroep, de blogvorm en de hoofdvraag of stelling.  

 

Wist je dat mijn collega’s van HLB Van Daal en ik ook pas net zijn begonnen met bloggen? Abonneer je op onze blogupdates om geen één blog meer te missen.  

triangle dark triangle light