Ken je klant: de sleutel tot succes

Klanten en medewerkers zijn de belangrijkste succesfactoren van je organisatie. Je medewerkers ken je, maar heb je ook scherp wie jouw klant is? Hoe zorg je ervoor dat je je boodschap aanpast aan je doelgroep? En hoe werf je klanten als je niet helder hebt wie je ideale klant überhaupt is? Als ondernemer heb je waarschijnlijk veel aannames over je klanten, maar kloppen deze wel? Met een compleet beeld van jouw klanten kun je hen beter bedienen en aan je binden. In deze blog geef ik vijf tips over hoe jij je klant (nog beter) leert kennen en kunt bereiken.

De doelgroep van je onderneming, we hebben er allemaal mee te maken. Of het nu gaat om je strategie of om je marketing- en communicatieactiviteiten: weten wie je doelgroep is, is hoe dan ook essentieel voor het succes van je bedrijf. Maar het is vaak geen eenvoudige taak om jouw ideale klant te omschrijven. Want wat wil je klant nu eigenlijk? Hoe voelt hij zich het beste geholpen? Zit hij wel te wachten op jouw maandelijkse nieuwsbrief of gaat hij veel liever persoonlijk met je in gesprek? Wanneer je weet wat jouw doelgroep beweegt, kun je hier op inspelen en zo toewerken naar loyalere, tevredenere klanten. Want hoe ervaar je dit zelf? Op een persoonlijk berichtje of mailing gebaseerd op mijn interesses reageer ik gegarandeerd, maar een massamailing verdwijnt vaak in het geheel. Begin dus met het bepalen van jouw doelgroep: wie wil je met jouw product of dienst bereiken, en bedenk je vervolgens: waar ligt hij of zij wakker van? De volgende tips helpen je deze vraag te beantwoorden.

Tip 1: Begin van binnenuit

Om je klanten echt te leren kennen moet je terug naar de basis. Wat zijn je doelstellingen? Wat is je identiteit? Hoe ziet een ideale samenwerking eruit? Welk type klant levert het meeste op? Waar krijg je de meeste energie van? En hoe zien successen er voor jou uit? Antwoord op deze vragen is een pré. Ga terug naar de basis en zorg dat je dit voor jezelf scherp hebt. Zodat je doelgericht en proactief met je ideale klant aan de slag kunt.

Tip 2: Ga in gesprek

De eenvoudigste manier om je klanten beter te leren kennen is door in gesprek te blijven en te gaan. Stel vragen aan je klanten zodat je weet wat ze echt nodig hebben en waarom zij bij jou klant zijn. Zij zijn immers het perfecte voorbeeld van de betrokken personen bij jouw merk. Vergelijk daarna ook jouw ideale doelgroep met je huidige klantenbestand. Zo waak je ervoor dat je je doelgroep niet te veel baseert op één bestaande klant. Sluit dit op elkaar aan? Weet je waar zij behoefte aan hebben? Waar liggen ze van wakker? Wat draagt jouw product en/of dienst hieraan bij? Allerlei vragen die je jouw huidige klanten kunt stellen, zodat je de beleving van jouw doelgroep kunt ophalen. Je haalt hiermee bovendien mooie verhalen op die je misschien later in kunt zetten als succesverhaal voor je organisatie. Handig voor het bereiken van toekomstige klanten!

Tip 3: Maak persona's

Het kennen van je klanten wordt niet alleen voor je marketing- en communicatieactiviteiten steeds belangrijker, maar ook voor de binding met je klanten. Met je onderneming moet je te vinden zijn voor je doelgroep. De concurrentie is groot en potentiële klanten moeten een keuze maken alvorens zij met jou in contact komen. Zorg ervoor dat je op het juiste moment op de juiste plaats te vinden bent. Weet jij al waar jouw klanten zich bevinden? Weleens gehoord van het begrip persona’s? Een welbekend marketingbegrip die staat voor een beschrijving van je ideale klant en/of gebruiker van je product of dienst. Met behulp van een persona creëer je een profielschets van jouw ideale klant, zodat jij al je activiteiten gericht kunt uitvoeren. Ook zorgt het creëren van een persona ervoor dat je eens vanuit een ander perspectief naar je merk kijkt. Hoe ziet een klant jouw organisatie? Hoe komt hij bij jou terecht en wat zijn de drijfveren in zijn leven? Je hoeft het niet bij één persona te houden. Meerdere persona’s zijn ook goed. Zolang zij jouw doelgroep maar vertegenwoordigen. Zorg ervoor dat de profielschets niet te algemeen blijft, maar ga in op zijn emoties. Dit zijn de raakvlakken die jij kunt gebruiken in je communicatie.

Tip 4: Weet wat er speelt

Door je klanten door en door te kennen kun je hen centraal stellen. Klanten oprecht aandacht geven: maak jij dit al waar? In de praktijk hebben ondernemers het vaak te druk om te weten wat er bij hun klanten speelt: ze vliegen van de ene afspraak naar de andere, maken geen tijd om eens een informeel praatje te maken met de klant of spreken de klant eigenlijk alleen wanneer het contract verlengd moet worden. Zonde! Want door de klant niet de aandacht te geven die hij verdient, realiseer je niet de klantbeleving die je voor ogen hebt en lopen klanten eerder bij je weg. Maarten Sijberts beschrijft in zes stappen de weg naar een ultieme klantbeleving.

Tip 5: The next step

Tijd om te delen! Als je je doelgroep hebt beschreven in de vorm van persona’s is het tijd voor ‘the next step’. Iedereen binnen jouw organisatie moet weten hoe jullie doelgroep eruitziet. Wat speelt er bij jullie ideale klant en wat zijn zijn verwachtingen voor de producten en/of diensten die jullie bieden? Zorg ervoor dat dit gaat leven in de organisatie. Je wilt immers klanten aan je organisatie binden en dat lukt je niet in je eentje: je zult het samen moeten doen!

Kortom

Ken je klant! De sleutel voor succes vind je in je eigen omgeving, namelijk bij je klanten. Ga niet uit van aannames, maar zorg ervoor dat je begint bij de basis en toets jouw aannames in de praktijk. Om vervolgens zowel met als zonder je klant persona’s te creëren die door iedereen in de organisatie worden gevonden en passen bij jouw identiteit. Alles met als doel: meer betrokkenheid, loyaliteit en tevreden klanten.

triangle dark triangle light