Jouw onderneming (gedeeltelijk) verkopen? Een goed idee, juist nu!

Wist je dat vier op de tien ondernemers binnen nu en twee jaar hun onderneming willen verkopen? De verkoopbereidheid is hoger dan ooit, mede als gevolg van de coronacrisis. Waar in het begin van de coronacrisis de overnamemarkt stil kwam te liggen, heeft de markt sinds eind 2020 de stijgende lijn weer te pakken. Daarbij blijft het beschikbare kapitaal voor overnames groeien. Dus waarom wachten met een (gedeeltelijke) verkoop als het ook nú kan? In deze blog leg ik je uit waarom een (gedeeltelijke) verkoop van jouw onderneming op dit moment zeker de moeite waard is.

Op dit moment zijn de verschillen in de overnamemarkt nog erg groot. Aan de ene kant zijn er ondernemingen die in de problemen zijn geraakt door de coronacrisis en aan de andere kant zijn er ondernemingen, die juist een boost hebben gekregen door de coronacrisis. Daarnaast is veel geld beschikbaar bij de investeringsmaatschappijen. Een belangrijke reden dat de overnamemarkt zo snel weer op gang is gekomen, is dat deze investeringsmaatschappijen veel te besteden hebben. En vanwege de lage rente is het goedkoop om geld te lenen. De investeringsmaatschappijen zijn op zoek naar rendement en hierdoor ligt de focus op actief ondernemen. Daarbij zijn ook sterke strategische kopers doorlopend opzoek om door acquisitie te groeien. Mogelijk dus toch een ideale tijd om jouw onderneming te koop te zetten.

Maar allereest: waarom überhaupt verkopen?

Voordat we verder op de gunstige markt ingaan, wil ik eerst antwoord geven op de vraag waarom je je onderneming überhaupt te koop zou zetten. Natuurlijk, het kan zijn dat je door de coronacrisis niet meer in staat bent je onderneming zelfstandig voort te zetten. De verkoop van je onderneming is dan simpelweg noodzaak om te overleven. Maar ook als je niet (veel) te lijden hebt gehad als gevolg van corona, kun je als ondernemer overwegen je bedrijf (gedeeltelijk) te verkopen. Bijvoorbeeld om je eigen pensioenvoorziening veilig te stellen, persoonlijke risico’s te beperken of ruimte te creëren voor nieuwe kansen.

Een gunstige markt, maar niet voor iedereen

Goed, je overweegt je bedrijf te gaan verkopen. Is nu dan inderdaad de beste tijd om dit te doen? Dit hangt onder andere af van de sector waar jouw bedrijf zich in bevindt. Want de gevolgen van de coronacrisis op de overnamemarkt verschillen per sector. Over het algemeen bekeken, valt het aantal faillissementen als gevolg van de coronacrisis overigens nog best wel mee. Dit hebben we vooral te danken aan de steun vanuit de overheid (waarvan uiteraard nog maar de vraag is hoe lang we hier nog op kunnen leunen). Bekijken we de cijfers per sector, dan zien we dat er minder animo bestaat voor overnames in de detailhandel en dat daar de prijzen lager liggen. De meeste overnames in de tweede helft van 2020 vonden met name plaats in respectievelijk:

  • de zakelijke dienstverlening;
  • de IT-dienstverlening;
  • softwareontwikkeling.

Deze sectoren zijn minder getroffen door de coronacrisis en daardoor interessant voor kopende partijen. Zit je dus in één van deze sectoren? Dan kan het gunstig voor je zijn om juist nu na te denken over (gedeeltelijke) verkoop van jouw onderneming. Dat geldt overigens ook voor andere sectoren. Als je zonder kleerscheuren door de coronacrisis bent gekomen en met name de verwachting bestaat dat de business ‘gewoon’ door zal gaan, dan is verkoop ook zeker te overwegen. Overigens is iedere onderneming natuurlijk uniek, dus de algehele tendens in een sector hoeft niet per se van toepassing te zijn op jouw onderneming.

Buitenlandse investeerders

Niet alleen binnen Nederland zien we momenteel aankoopbereidheid. Nederlandse ondernemingen zijn ook steeds meer in trek bij buitenlandse investeerders. Stel, een onderneming wil in Europa uitbreiden, dan is Nederland een logische keuze vanwege haar centrale ligging in West-Europa en haar gunstige economische klimaat. Maar waarom is de Nederlandse overnamemarkt dan zo in trek voor buitenlandse partijen? Nederland is een aantrekkelijke markt voor investeerders, omdat er weinig toetredingsbarrières zijn. Daarbij spreken Nederlanders een goed woordje Engels, is de wetgeving duidelijk en heerst een open cultuur. Overnamemarkten zoals Frankrijk en Duitsland zijn van oudsher minder open voor buitenlandse investeerders. Vanwege concurrentie openen buitenlandse investeerders dan ook vaker een Nederlands kantoor en/of zoeken strategische partijen naar uitbreiding in Nederland.

De afgelopen periode is sprake van een forse toename van het aantal buitenlandse private-equityhuizen met een kantoor in Nederland. De komst van deze nieuwe partijen leidt tot meer concurrentie op de markt en zorgt voor hogere overnameprijzen. En dat betekent een hogere prijs voor jouw bedrijf.

Jouw bedrijf verkopen: ga niet halsoverkop te werk

Kortom, de overnamemarkt is ‘heet’ en hierdoor is het overwegen van een (gedeeltelijke) verkoop van jouw onderneming op dit moment zeker de moeite waard: de prijzen zijn goed, er is veel geld beschikbaar en er is (altijd) veel vraag naar goede ondernemingen.

Denk jij erover je onderneming te verkopen nu de wind gunstig staat? Ga dan niet halsoverkop te werk, maar begin dan met een waardebepaling van jouw onderneming en maak op basis van deze resultaten een verkoopplan. Misschien is een pre-exit (waarbij je je onderneming in twee delen verkoopt) wel iets voor jou? Wat je opties ook zijn: nu is in veel gevallen de tijd om erover na te denken. Wacht niet te lang, want voor je het weet draait de wind weer in een andere richting!