Spring naar content

De identiteit van u en uw onderneming, ligt die wel vast?

De belangrijkste bouwsteen voor groei, uw identiteit! U wilt graag dat u merk de juiste associaties oproept en dat u uw onderscheidt van uw concurrenten. Maar kunnen u en uw medewerkers de identiteit, het DNA, van uw onderneming beschrijven? Wordt het DNA al van A tot Z doorgevoerd in de organisatie? Ik licht 5 essentiële stappen toe die nodig zijn voor het ontwikkelen en/of aanscherpen van uw identiteit.

Uw identiteit bepalen doet u zelf, u bent immers de drijvende kracht van uw onderneming en weet als geen ander wat uw doelen en drijfveren zijn. Weet u wat uw medewerkers over uw bedrijf vertellen op een verjaardag? De eerste indruk bij klanten, relaties en toekomstige medewerkers bepaalt namelijk het imago van uw merk. Maak de stem achter uw merk tastbaar want een sterke positionering verdient zich terug. Volg onderstaand stappenplan zodat u het beste uit uw merk haalt, uw nieuw talent aantrekt en uw medewerkers en klanten tot ambassadeur maakt.

5 stappen om de identiteit van uw onderneming te bepalen

1. Het gouden model
“People don’t buy what you do, people buy why you do it”, een citaat van Simon Sinek, schrijver van de bestseller ‘Start with why’ en werelberoemd met zijn krachtige denkmodel de Golden Circle. Het verhaal van u en uw merk zijn belangrijk: waar gelooft u in? Waar komt u elke dag uw bed voor uit? Wat is uw overtuiging en waarom is dit belangrijk voor anderen? Met dit model bepaalt u  uw missie (why), strategie en onderscheidend vermogen (how) en (meetbare) resultaten van uw producten/diensten (what). Als u succesvol en onderscheidend wilt zijn verkoopt u geen product of dienst om winst te maken maar omdat u iets wil toevoegen aan de samenleving of iets wilt verbeteren.

Geef voor uzelf eens antwoord op de volgende vragen:

– Waarom doe ik wat ik doe? Waar geloof ik in?
– Hoe ga ik actie ondernemen om mijn waarom waar te maken?
– Wat zijn de gewenste resultaten van mijn acties?

Golden circle HLB Van Daal

Voorbeeld van Ikea
Why: Het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren
How: Belangstelling tonen in hoe mensen dagelijks leven en wonen
What: Goed ontworpen functionele meubels en decoratie voor een zo laag mogelijke prijs zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen aanschaffen

2. Het karakter van uw organisatie
Het kiezen van een archetype, uw merkpersoonlijkheid, behoort tevens tot de eerste stappen van het bepalen van uw identiteit en het sterker maken van uw merk. Het bekende archetypemodel van Jung zorgt ervoor dat u zich als merk kunt onderscheiden op karakter. Zo zijn er diverse automerken die allen een ander archetype hebben en daar ook haar marketing en communicatie op aanpast. Een archetype moet passen bij u, uw medewerkers en uw onderneming en bepaalt als het ware de koers van uw organisatie. Voor het bepalen van uw archetype moet u eerst nagaan wat uw kernwaarden zijn. Kernwaarden zijn de eigenschappen of drijfveren van uw onderneming die laten zien waar u naar streeft en wat u het liefste wilt. Voor medewerkers zijn kernwaarden erg belangrijk, want die zijn bepalend of een (toekomstige) medewerker zich hierin kan vinden.

Hoe bepaalt u uw kernwaarden?
Bij familiebedrijven ziet u vaak dat de kernwaarden al vastliggen vanuit de historie van de organisatie, is dit niet zo of heeft u geen familiebedrijf? Het bepalen van uw kernwaarden kunt u het beste samen met uw medewerkers doen. Plan een bijeenkomst in en vraag ‘wat is echt belangrijk voor u binnen ons bedrijf?’, schrijf alles op en maak uiteindelijk een top 5.

Welk archetype past het beste bij uw bedrijf?
Kies een, twee of maximaal drie archetypes die het karakter van uw organisatie weergeven.

Archetypes HLB Van Daal

Bron: The Big Story

Voorbeelden:
Ikea: gewone man – De Efteling: magiër – M&M’s: clown – Nike: held

3. Visie en missie
De eerste aanzet voor uw visie en missie heeft u al gemaakt met het invullen van de Golden Circle. Nu gaat u aan de slag met het beschrijven van uw visionaire blik op de toekomst (visie) en de manier waarop u dit gaat bewerkstelligen (missie). Kortom: beschrijf hoe u de toekomst ziet met uw producten en/of diensten en hoe u dit gaat realiseren.

Voorbeeld:
Visie Ikea: We willen dat ons bedrijf een positieve impact heeft op de wereld – van de communities waar we onze materialen kopen, tot de manier waarop onze producten, onze klanten helpen om thuis een ​​duurzamer leven te leiden.
Missie Ikea: Het dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen beter maken door het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen.

4. Stel uw merkbelofte op
Een betekenisvol merk heeft een unieke, krachtige, eenvoudige en realiseerbare merkbelofte. Met uw merkbelofte, ook wel pay-off, geeft u antwoord op de behoefte van uw doelgroep die u ook echt waarmaakt. Als u middels bovenstaande stappen weet wie u bent, wat uw ideaal is en waar u staat kunt u een geloofwaardige merkbelofte maken. Kijk eens naar uw antwoord bij de why in de Golden Circle, som de sterkste punten van uw bedrijf op, noteer de belangrijkste voordelen van uw product of dienst voor uw klanten en beschrijf vanuit daar uw belofte aan uw klant.

Voorbeeld:
Ikea: Ikea belooft betaalbare oplossingen voor beter leven.

5. Corporate story
Een corporate story is de essentie van uw merkverhaal, hoe korter, hoe beter. Een verhaal van uw organisatie in plaats van over uw organisatie. Door betekenis aan het verhaal te geven weet het mensen te verbinden met uw organisatie en wordt uw identiteit ook tastbaarder voor uw medewerkers.

Hoe schrijft u een corporate story?
Een corporate story kunt u opdelen in verschillende elementen en samenvoegen tot een verhaal. De elementen die dit verhaal maken zijn:

– Wat is de uitdaging en ambitie van uw onderneming?
– Waarom, hoe en wat? (kijk terug bij de antwoorden van de Golden Circle)
– Wie zijn jullie?
– Wie willen jullie zijn?
– Waar werkt de organisatie naar toe (in de toekomst)?

Van A tot Z
Nu u uw identiteit hebt bepaald bezit u over de basis voor al uw marketing en communicatieactiviteiten, maar het doel is dat u de identiteit terugziet in al uw bewegingen. U wil dat u medewerkers en klanten als ambassadeur met de juiste boodschap naar buiten treden. Zorg ervoor dat uw missie, visie, kernwaarden en merkbelofte eigen worden bij zowel uzelf als uw  medewerkers en test ook regelmatig of iedereen wel op de hoogte is van de bewegingsredenen van de organisatie. Voor een optimale uiting en beleving bij uw merk past u ook de tone of voice en uw visual design aan op uw merkidentiteit om alles tot in de puntjes door te voeren. Zo zorgt u zowel intern als extern voor een totale merkbeleving.