Spring naar content

Mag de Belastingdienst zomaar alle e-mailverkeer opvragen?

Tegenwoordig zal de Belastingdienst bij het opvragen van informatie niet langer toegang vragen tot je papieren administratie, maar veelal toegang tot jouw mailbox willen. Het is de vraag hoever de fiscus hierin mag gaan. Immers kan je mailbox ook vertrouwelijke informatie bevatten. In dit bericht gaan we in op de bevoegdheden van de Belastingdienst, delen we enkele tips om volledige inzage te voorkomen en belichten we de risico’s die je loopt als je niet alle info verstrekt.

Wat zijn de bevoegdheden van de Belastingdienst?

De Belastingdienst mag informatie opvragen bij belastingplichtige die voor de belastingheffing van belang kan zijn. Ook kan de belastingdienst informatie die bij derde aanwezig is opvragen. De opgevraagde gegevens moeten feitelijk van aard zijn (bijvoorbeeld de boekhouding, bonnen en notulen). Daarnaast moet de belastingdienst een redelijke termijn stellen voor de belastingplichtige om informatie te verstrekken. Adviezen van belastingadviseurs hoeven niet te worden gedeeld met de Belastingdienst.

Tips voor de praktijk

Het komt in de praktijk voor dat de belastinginspecteur inzage in je volledige mailbox wil hebben. De inspecteur kan in dit soort gevallen het standpunt innemen dat de gehele mailbox tot de administratie behoort. Dit kan erin resulteren dat de inspecteur ook e-mails te zien krijgt die niet voor de inspecteur bestemd zijn. Dit zou wat ons betreft te ver gaan, aangezien e-mails die fiscaal advies bevatten, of privacygevoelige persoonlijke e-mails dan ook zichtbaar zouden zijn voor de inspecteur. Het gevaar dat schuilt in het beschikbaar maken van de gehele mailbox, is dat de Belastingdienst dan alle informatie mag gebruiken die verstrekt is (inclusief fiscale adviezen).

Om dit te voorkomen, kan door de belastingplichtige worden aangedrongen op een verzoek tot bepaalde e-mails, in tegenstelling tot volledige inzage. Om te voorkomen dat alle informatie aan de fiscus wordt verstrekt, is het ten zeerste aan te raden om in de mailbox ontvangen e-mails goed te ordenen. Zo kan fiscaal advies in een losse e-mail map worden bewaard, die vervolgens niet aan de inspecteur hoeft te worden verstrekt. Tevens is het raadzaam om de mailbox niet te gebruiken voor privé e-mails. Ten slotte kan de afweging worden gemaakt om bepaalde zaken mondeling te bespreken, in plaats van via e-mail. Informatie de niet in de mailbox staat, kan nu eenmaal niet worden opgevraagd.

Voorkom dat de fiscus een informatiebeschikking oplegt

Als de inspecteur van mening is dat opgevraagde informatie niet is verstrekt, kan de inspecteur een informatiebeschikking opleggen. Hiermee verplicht de inspecteur de belastingplichtige om informatie te verstrekken. Indien informatie dan niet wordt verstrekt, kan in sommige gevallen de bewijslast voor een fiscaal feit worden omgedraaid. Dat zou betekenen dat niet de Belastingdienst, maar de belastingplichtige bepaalde fiscale feiten moet bewijzen. Daarom is het ook raadzaam om op een juridisch onderbouwde manier aan te geven waarom bepaalde informatie niet wordt gedeeld. Indien de belastingplichtige weigert om de informatie te verstrekken, is de kans groter dat de Belastingdienst een informatiebeschikking oplegt. 

Heb je te maken met een informatieverzoek vanuit de Belastingdienst en wens je advies hieromtrent? Neem dan gerust vrijblijvend contact op via ons contactformulier.

Ook interessant

Gerelateerde berichten Berichten

Blijf op de hoogte dankzij de inzichten van onze specialisten. Lees nieuws en blogs over ‘dienst’ die nieuwe invalshoeken bieden op actuele onderwerpen.